Vastleggen van
beweging licht geluid
Dans inspireert, fascineert en talenteert
Het vastleggen van dans vergt veel meer dan alleen technische kennis. Je moet het voelen en meebewegen.
Het begrijpen van de beweging, de taal van geluid en licht, vertaald in een lichaam.
Proef de sfeer
Voor mij is de combinatie tussen beweging, de techniek (van mijn camera), standpunt en het licht, voor mij de reden om mij te specialiseren in dansfotografie.
Mijn passie voor dans.
Een foto moet raken. Je gevoel moet erin kunnen verdwijnen. Een danser combineert beweging in (al of niet hoorbare) muziek en licht tot een onuitputtelijke beeldtaal. Precies datgene wat ik graag overbreng in mijn fotowerk.
Iedereen vertelt zijn eigen verhaal. Het mooie van dans is dat iedereen mag zien wat bij je past.
Dansers zijn gedreven. Ze gaan vol op in hun passie. Tot soms ver over de grens. Zoeken naar het ultieme. Het (on)bereikbare. Altijd een doel, altijd dicht bij hunzelf. Ik denk dat daarom is dat de dans mij zo aanspreekt.
Klik hierboven voor meer informatie
De Basis
Een danser vertelt het verhaal. Elke nuance van het lichaam, de schaduw, de mimiek in het gezicht, de stand van de vingers, alles maakt het verhaal groter.
Na mijn uitgebreide dagopleiding fotografie (4-jarige opleiding) heb ik mij jarenlang gespecialiseerd in dansfotografie. Dat vergt een enorme snelheid om de camera onder de meest ingewikkelde omstandigheden goed in te stellen. Maar ook weten waar je moet staan om het beste naar voren te brengen.
Het is het opvangen van het gevoel van de danser(s). Het luisteren naar wat het lichaam vertelt. Als je begrijpt wat men zegt, weet je direct wat er van je wordt verwacht. Het is een kwestie van intuïtief werken, met een enorme bagage aan fototechnische kennis. Maar zeker ook een muzikaal talent en weten wat licht doet.
Dansfotografie is de hoogst en mooiste vorm van kunst. De snelheid waarin je moet werken, het verbinden met een persoon, het positioneren van jezelf in de juiste plek en het overbrengen van een verhaal onder alle lichtomstandigheden. Vergt jarenlange ervaring om tot een bepaald niveau te komen. Maar heerlijk om daar te zijn.
Altijd is het contact het belangrijkste. Wat wil een choreograaf vertellen. Welke middelen worden gebruikt. Waar wordt het gepresenteerd. Wie zijn de dansers. Elke facet heeft een bepaalde invloed op de uitstraling, dus ook op het fotowerk.
Het is altijd een vorm om uit te vinden hoe het beeld kan worden gemaakt en kan worden overgebracht. Seriematig moet het verhaal naar voren komen, waarin zowel de choreograaf, de danser als de kijker zich in kan herkennen.
Op een groot aantal locaties heb ik mijn werk al mogen doen. In donkere theaters, op het wad, in droge steppes, op hoge bergen of in vol maanlicht. Het fijne daarin is, dat je samen het project opbouwt. Het is altijd een interactie tussen de choreograaf & danser(s) en ik als fotograaf.
Een goed verhaal maakt goede foto’s. Als de beeldtaal beschreven kan worden in een foto, dan is het dansverhaal overgebracht.
Een danser zoekt het licht en beweegt daarin zodanig dat de kijker meegevoerd wordt in het verhaal. De schaduw spreekt de woorden. Het standpunt voor mij als fotograaf is hierin cruciaal.
Belangrijk in dit werk is snelheid. Kennis van dans, maar ook een enorm vertrouwen en diepgang in mijn camera’s. Ik werk altijd met 3 of meer camera’s. Soms gebruik ik 7 camera’s, die met mij verbonden staan. Als het mogelijk is dan gebruik ik mijn eigen licht. Dan kan ik elementen in de dans versterken. Maar in natuurlijk of aanwezig licht ben ik nog steeds de “vis in het water”.
De snelheid vereist een groot aantal camera. Ik gebruik zowel spiegelloos als traditionele digitale camera’s. Op dit moment werk ik met de Canon R, R6 en de R6. En ook met de DX II, de M50 de GX III. Stuk voor stuk professionele hoogwaardige camera’s. Voorzien van alle nieuwste lenzen. Ik gebruik een range van 14 mm prima tot 800 mm om mijn werk overal vast te kunnen leggen.
Studioflitsers, 4 stuks die mobiel op elke plek ingezet kan worden. Maar ook met mijn continue-licht heb ik een groot aantal mogelijkheden om op locatie in te zetten.
Voor echt klein mobiel werk gebruik ik opzetflitsers. Waarvan ik er 8 stuks heb en nog 3 ringflitsers.
Ik heb een groot aantal filters. Dit maakt mijn professionele werk de crème de la crème. Ik kan de kleine nuances dan nog mooier vastleggen. Dit gaat van ND, tot kleurenfilters in alle gradaties, maar ook gradiëntfilters in alle sterktes en kleur verlopen.
Deze apparatuur vergt ook een gedegen kennis. Ik ben van huis uit technoloog. En kan mij heerlijk laten verdwijnen in de laatste technische snufjes waar ik vaak als eerste gebruik van kan maken. En verdiep me dan ook tot het uiterste. Om zo alle mogelijke beelden vast te kunnen leggen die nodig zijn.
Elke dans heeft zijn eigen elementen. Zijn eigen doelgroep. En zijn eigen uitstraling.
Mijn specialisatie is ballet en moderne dans. Beide lastig om kwalitatief goed in beeld te krijgen. Modern heeft veel intuïtief karakter en de danstaal is niet alle gevallen vast omlijnd. Belangrijk is dan dat de essentie goed in het fotowerk wordt overgebracht. Een samenspel tussen choreograaf & danser met de fotograaf is dan van allergrootste belang.
Ook heb ik veel werk gedaan bij Hip Hop en Streetdance. De dynamiek en wetende welke technieken met gaat gebruiken is belangrijk, om als fotograaf juist gepositioneerd te zijn met de juiste instellingen.
Buikdansen, is voor mij nog steeds een vorm van prachtige cultuur verweven in uitstraling en beheersing van alle menselijke ledematen.
Eigenlijk heb ik met mijn jarenlange ervaring zowat elke dansvorm al vast mogen leggen. Van stijldansen tot salsa, van volksdansen tot inclusie dans.
De laatste groep dans wil ik graag nog even toelichten. De inclusiedans laat mensen zien dat ze altijd kunnen stralen in hun dans. Beperkingen zijn nieuwe mogelijkheden zeg ik altijd. Dans komt van binnenuit. Door muziek, maar een zonnestraal kan net zo goed je in beweging brengen. Juist deze doelgroep vervoert me en neemt me mee. Graag werk ik met dergelijke gezelschappen. Zo werk ik voor groepen bij mij in de buurt in Leeuwarden tot Amsterdam. Maar ook in Granada en Londen.
Veel werk doe ik in het Theater of in de danszaal. De meeste opdrachten zijn in Nederland. Maar ik werk onder andere ook in Engeland, België, Duitsland Spanje en Schotland. Het maakt niet veel uit waar de dansvoorstelling plaats vindt. Dat kan ook buiten in de open lucht. Op het wad, in de woestijn, of gewoon in een prachtige straat.
Een fijne plek om te werken is in mijn eigen studio. Voorzien van alle gemakken met fotoapparatuur. Maar ook voorzien van een speciale vloer. Deze studio staat altijd klaar. Ik kan altijd direct aan de slag.
De studio heeft niet alleen een volledig professioneel lichtarchitectuur maar ook een groot aantal achterwanden (kleuren, sfeerachtergronden, green screen). Verder heb ik ook een windmachine, een rookmachine en een professionele bellenblazer.
Van vloer tot plafond is bedekt met benodigde achtergrond doek. En kan geen vals licht toetreden. Dit zie je vaak bij slecht opgebouwde (op locatie) fotostudio’s. Alles staat in het teken van kwaliteit.
Zie voor je details de linken hieronder
In de danswereld draai ik al lang mee. Veel professionele dansers heb ik al voor de camera gehad.
Zo werk ik voor diverse dansopleidingen en dansgezelschappen.
NDT Amsterdam – Jeugd Dansopleiding Fryslân – D‘Drive – Reinbert Martijn – Ballet School Groningen D’Dali – Dance Explosion – Nationaal Ballet Groningen – Artez – DD Dance – Friesche Balletschool – Monkey Mind – Zahira Mous – Ute Kasiser – Jens Daele – Jennifer Romen – Duende – Stichting Parkinson In Beweging – Rugeds – UrbanRAW – Naomi Bellydance – DeDansDivisie – Dans Op Recept – BerneIepenLoftSpul – Friese Dansdagen – Julia Rose – Pippa Pinuppins – Sarah Raqs – JDBC (Ballet) – Sanne Clifford – Linda Sinnige
Iedereen natuurlijk. Ik werk met de individuele danser maar ook met internationaal opererende gezelschappen. Mijn werkplek zit de ene keer in Nederland, de andere keer in een warm land als Spanje of Marokko.
Heb je een uitgewerkt plan, of een idee uitgewerkt. Of wil je een portfolio voor je danswerk. Stuur me een bericht. Samen kunnen we een op maat gemaakt fotomateriaal samenstellen. Wel of niet in de studio. Of op een speciale locatie. Ik werk efficiënt, en denk altijd met je mee.
Ik werk met de allernieuwste nieuwste apparatuur.
Zo kom ik altijd met minimaal 3 camera.
Op dit moment werk ik met de Canon DX II, R, de R6 en de R5. Allemaal de crème de la crème van de digitale fotografie.
Ik heb een groot arsenaal aan lenzen. Allemaal uit het topsegment. Ik werk met bijvoorbeeld prime lenzen van 14 mm tot aan 800mm. En waar nodig speciale effectlenzen (bijvoorbeeld tilt shift), filters en andere sfeer apparatuur.
Mijn lichtapparatuur is mobiel en ik kan een volledige fotostudio (minimaal 4 studioflitsers) overal opbouwen. Wanneer gewenst zelfs met speciale achtergrondenIk spreek 5 talen. Waarvan 3 vloeiend.
Ik werk altijd met een netwerk aan fotografen.
Tevens ben ik een vakfotograaf van de Nederlandse fotobond Dupho.
- Ik werk altijd met een netwerk aan fotografen. Ook ben ik een vakfotograaf van de Nederlandse fotobond Dupho.
Ik werk altijd zo dat je de volle aandacht krijgt.
Persoonlijke benadering is het belangrijkste om goede resultaten te krijgen.
- Ik werk geregeld in het buitenland. Het is verstandig om tijdig een bericht te sturen zodat we een aantal dingen kunnen afstemmen.
- Ga voor meer info naar Contact
- Een goed omlijnd dansplan
- Bij grotere gezelschappen een ruimte voor de opname
- Danskleding. Ik heb een aantal speciale danskledingstukken zoals slepen, doeken, tule, maskers
- Spitzen of ander dansschoeisel